Monday, April 23, 2012

Pinjaman Pendidikan Anak ... Siapa Wajib Bayar??

Kos pendidikan untuk anak-anak amatlah tinggi... kosnya akan terus meningkat bersama peredaran masa.


Pinjaman untuk membiayai kos pendidikan menjadi satu tradisi. Ada yang buat pinjaman kerana memang perlu untuk meneruskan pengajian. Ada yang buat pinjaman kerana tradisi masyarakat, kerana orang lain meminjam maka kita juga perlu meminjam.


Biasanya perjanjian pinjaman adalah di atas nama pelajar. Maka secara hitam putihnya pelajar perlu membayarnya kepada pembiaya.


Rasionalnya, selagi seorang anak itu belum berdikari, bermakna segala nafkah untuknya adalah menjadi kewajipan ibubapa. Begitu jugalah dengan perbelanjaan pendidikan anak-anak, wajib bagi ibubapa menanggung segala perbelanjaan. Sekiranya pinjaman dibuat untuk pembiayaan, maka wajib bagi ibubapa membayarnya, bukan anak yang patut membayarnya setelah taat pengajian.


Melainkan seorang anak itu sudah berdikari, sekiranya dia membuat pinjaman untuk membeli rumah,kereta atau pinjaman peribadi, ketika itu wajib empunya diri menanggungnya.


Walaubagaimanapun, mungkin terdapat kelonggaran untuk si anak menjelaskan hutang pengajian mengikut budi bicara masing-masing...tapi jelasnya bukanlah wajib bagi anak menjelaskannya....


Wallahu'alam...

Ithnin
1-JamadilAkhir-1433H

sicilian-najdorf.blogspot.com

No comments:

Post a Comment